Obowiązki Miasta i Gminy Lipsko wynikające z ustawy śmieciowej
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Rozwój gospodarczy
- Kategoria: System gospodarki odpadami
- Utworzono: czwartek, 07, luty 2013 11:24
- Opublikowano
- Fabian Smaga
- Odsłony: 18392
Nowa ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach narzuca na samorządy obowiązek zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Zmiany w ustawie pozwolą gminom przejąć całkowicie nadzór nad odpadami i zarządzać nimi na swoim terenie.
Główne obowiązki gminy w nowym systemie:
- objęcie wszystkich mieszkańców systemem i nadzorem
- zapewnienie budowy i utrzymania instalacji
- organizację selektywnej zbiórki odpadów (np. tworzenie punktów selektywnej zbiórki)
- prowadzenie działań edukacyjnych
- konieczność osiągnięcia poziomu recyklingu i ograniczenia składowania odpadów do poziomu innych krajów europejskich
Miasto i Gmina Lipsko jest zobowiązana do 31 grudnia 2020 roku osiągnąć:
- poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła – co najmniej 50% wagowo;
- poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami odpadów budowlanych i rozbiórkowych (innych niż niebezpieczne) – co najmniej 70% wagowo;
Miasto i Gmina Lipsko zobowiązana jest także do ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania na wysypiskach do 16 lipca 2020 roku do poziomu nie większego niż 35% całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji trafiających na składowiska (w stosunku do ilości tych odpadów wytworzonych w 1995 r.)
Aby poprawić stan środowiska i sprostać unijnym wymaganiom musimy segregować odpady.
Z pobieranych opłat gmina będzie pokrywać koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty:
- odbierania, transportu, zbierania, odzysku, składowania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych
- tworzenia i utrzymania punktów selektywnego odbioru odpadów komunalnych
- obsługi administracji tego systemu
Akty prawne dotyczące nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
Uchwały Rady Miejskiej w Lipsku:
- Uchwała w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych
- Uchwała w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela
- Uchwała w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przez właścicieli
-
Uchwała w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawek tej opłaty
- Uchwała w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Lipsko
Dodatkowe informacje dotyczące nowego systemu gospodarki odpadami mogą Państwo znaleźć na stronach internetowych Ministerstwa Środowiska:
http://www.mos.gov.pl/komunalne